سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امّا حقّ شما برمن . . . این است که به شما بیاموزم تا نادانی نکنید و ادب آموزمتا بدانید . [امام علی علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» گزارش بخشی از کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی (بخش دوم)

گزارش بخشی از کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی

 

Image result for ?منزلت عقل در هندسه معرفت دینی?‎

مراد از عقل

ما چهار نوع عقل داریم: عقل تجریدی (فلسفه) ، تجربی (علوم تجربی و انسانی)، نیمه تجریدی (ریاضیات)، عقل ناب(عرفان نظری) که در این بحث از نسبت بین هر چهار نوع آن با دین بحث می شود. منظور ما از عقل علم یا اطمینان علمی که از هر یک از عقل های تجربی و تجریدی و تجربی-تجریدی بدست می آید و در مقابل نقل که مدلول معتبر متون دینی است، قرار دارد.

نکات:

نکته1: یقین مثل شهود مقول به تشکیک است و درجات متفاوت دارد. و اگر برای امری چند استدلال آورده شود یقین به آن مطلب قوی تر خواهد بود.

نکته 2: در این بحث حجیت عقل و کاشفیت آن از واقع مفروض و یقینی گرفته شده است و ما در این کتاب قصد تشکیک های معرفت شناسی را نداریم.

نکته3: معنای اراده شده از عقل در اینجا هم علم مصطلح را شامل می شود و هم فلسفه را. و جدا انگاشتن این دو محصول جعل اصطلاح است لذا برخی علم را تنها بر محصولات امور تجربی اطلاق کرده اند. اما ما محصول هر چهار نوع عقل را اگر یقین آور باشند علم بر می شماریم، علمی که در کنار نقل منزلت ویژ ای را در دین شناسی داراست.

اشارات:

اشاره1: عقل واژه ای است که بار ارزشی داشته و همگان مدعی داشتن آن هستند. ولی موراد اطلاق آن نزد اصحاب مکاتب مختلف است. توده مردم به شخصی که از هر راهی به دنبال جمع آوری ثروت است عاقل خطاب می کنند اما علماء همین شخص را غیر عاقل می نامند. لذا عقل نزد شخص الحادی و الهی معانی متفاوتی دارد. اینگونه که یکی عملی را مطابق با واقعیت و حق می داند لذا گزارش آن را صدق و عمل به آن را عدل و عامل به آن را عادل و تشخیص دهنده آن را عاقل می پندارند و دیگری به عکس. از اینجاست که صنمی ها پیامبر اسلام را که عقل ممثل بود مجنون می پنداشتند. (یکی از متقن ترین ادله معاد، این است که آشکار شدن حق طلق و عدل صرف و صدق ناب ضروری است تا هر حقی ظاهر و هر باطلی زائل شود)

اشاره 2: موارد اطلاق عقل پراکنده است و وجه جامعی بین آنها وجود ندارد. لذا بین معانی عقل اشتراک اسمی یا لفظی وجود دارد. (برخی از عقل ها از لحاظ ادراک بالقوه اند مثل عقل هیولایی و برخی بالفعل و برخی از باب فعلند نه ادراک مثل عقلی که بر کار نیکویی اطلاق می شود) البته می توان برای واژه عقل جامعی انتزاعی ترسیم نمود که اگر چه مصادیق مختلف دارد اما دارای معنای واحد است.

اشاره 3: عقل در این مبحث به معنای نیروی ادراکی نابی است که از گزند وهم و خیال و قیاس مصون باشد. این عقل در ابتدا گزاره اولی را که غنی از دلیلند یعنی اصل امتناع تناقض را می فهمد و در کنار آن گزاره های بدیهی را که مستغنی از دلیلند، را می فهمد. شعاع این عقل نظری کلی نگر که منبع فلسفه الهی است حکمت عملی را هم در بر می گیرد. از آنجا که اصل وجود باید و نباید و تشخیص حسن از قبیح بر عهده عقل نظری است زیرا رابطه هم اشیاء و افعال با انسان یکسان نیستند و برخی برای بشر خوب و برخی بدند. چنانکه با انکار اصل وجود حسن و قبح دیگری جایی برای برخی از مسائل علم اصول باقی نمی ماند. و برخی از مسائل علم کلام هم بی جواب می ماند.

معنای حسن وقبح: مقصود از حسن و قبح ملائمت وعدم ملائمت با طبع؛ وصف کمال یا نقص و ... نیست، زیرا حسن قبح به این دو معنی عقلی بوده و محل نزاع اشاعره و معتزله نیست. بلکه منظور چیزی است که موجب ثواب و عقاب و مدح و ذم است. که اشعری آن را شرعی و معتزلی آن را عقلی می داند.

همیشه باید از تقابل دو عنوان عقل و نقل جلوگیری کرد و چنین گفت: عقلی است یا نقلی، زیرا عقل در مقابل شرع نیست و مانند نقل منبع معرفت شریعت است.

برخی گفته اند حکم به حسن عدل و قبح ظلم مقتضای عقل عملی است. چون اعمال بدون اعتراف به آن منتظم نمی شوند و مقتضای عقل نظری نیست چون در وضوح نزد عقل نظری مانند کل بزرگتر از جزء نیست،

باید در جواب گفته شود: 1. عقل عملی دو اصطلاح دارد: الف: عقلی که مدرک باید و نباید است. ب: ادراک حکمت عملی مانند حکمت نظری بر عهده عقل نظری است که مسئول جزم و علم است اما عزم و اراده و اخلاص و ...همهگی بر عهده عقل عملی است. 2.مطالب حکمت عملی را از باید و نباید های بدیهی می گیرند کما اینکه مطالب حکمت نظری را از باید و نباید های بدیهی می گیرند. لذا اگر در یک قیاس یک مقدمه آن بود و نبود باشد و مقدمه دیگر آن باید و نباید، از آنجا که نتیجه تابع اخس مقدمتین است، باید و نباید می باشد.

مراد از وحی و نقل

تفکیک وحی از نقل ضرورت دارد. الفاظ قرآن عین وحی است اما فهم پیامبر ص از آن کجا و فهم بشر عادی کجا! معصومان در خدمت وحی معصوم و دیگران در خدمت الفاظ منقولند. بشر تنها به الفاظ حاکی از محتوای وحی دسترسی دارد نه به حقیقت آن محتوای وحیانی. از همینجاست که بین فقیه و اصولی و متکلم در فهم مضامین قرآن اختلاف وجود دارد. همانطوری که معصوم در سه مرحله عصمت دارد وحی هم اینچنین است و عین الیقین می باشد. لذا باید گفت عقل همتای نقل است نه همتای وحی. لذا علوم نقلی مثل تفسیر و فقه در مقابل علوم عقلی مثل فلسفه و .. قرار می گیرند. و سخن گفتن از ارتباط علوم عقلی و وحی اشتباه است زیرا شخصی به وحی که دسترسی ندارد تا بتواند نسبت بین آن و علوم عقلی را دریابد. در علوم نقلی و نقلی برخلاف وحی اشتباه و خطا وجود دارد.

ادامه دارد...

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - دوشنبه 95/11/12 :: ساعت 11:52 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 32
>> بازدید دیروز: 46
>> مجموع بازدیدها: 705785
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب